برگ جهان، روستایی شگفت انگیز زیر گوش پایتخت
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
برگ جهان، روستایی شگفت انگیز زیر گوش پایتخت
تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392
نویسنده : RmZiRn

به گزارش "بوشهرنیوز" به نقل از باشگاه خبرنگاران آب و هوای برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پائیز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پائیز سرد است، اما دیدن این روستا را در پائیز به شما توصیه می‌کنیم.

 زیبا‌ترین مناظر ممکن را در تابستان و پائیز برگ جهان می‌بینید نه بهار. درختان روستا در این فصل ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی و زرد و قرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می‌کنند.

آبشار نارون در مسیر روستای افجه و در کنار جاده

سال گذشته از دوستی شنیده بودم که روستای برگ جهان از توابع لواسانات دارای آبشاری زیبا است که با یک کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهیم رسید.

نخستین کاری که کردم کتاب آبشار‌های ایران نوشته مجید اسکندری را بررسی کردم تا شاید نشانی از آن پیدا کنم ولی پیدا نکردم. بعد سراغ کتاب گردشگری روستا‌های ایران نوشته حسن زنده دل رفتم.
 


 

جالب این بود که در این کتاب اطلاعات خوبی راجع به روستای برگ جهان نوشته شده بود ولی هیچ اطلاعاتی از بودن یا نبودن آبشار برگ جهان نوشته نشده بود. بعد سراغ سایت google earth رفتم و روستای برگ جهان را پیدا کردم و خوشبختانه در آنجا و در میان یک دره علامتی از آبشار نشان داده شده بود.

قله ساکا و روستای افجه

نخستین کار برداشتن طول و عرض یا مختصات جغرافیایی آبشار بود و بعد مختصات خود روستا، خود روستا را قبلاً از میانش گذر کرده بودم ولی هیچ آشنایی با این منطقه نداشتم. سپس سراغ دوستی رفتم که این آبشار را از نزدیک دیده بود و توانستم اطلاعات خوبی از او بگیرم و بعد باقی ماجرا....

صبح در قالب یک گروه 7 نفره رأس ساعت 6 صبح بعد از یک معارفه کوچک تهران را به مقصد لواسان ترک کردیم.

بعد از رسیدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستای برگ جهان ادامه مسیر می‌دهیم. البته در طول مسیر در چند نقطه توقف‌های کوتاهی داریم و توضیحات مختصری درباره روستای افجه و مسیر‌های کوهنوردی این منطقه می‌دهم.

روستای برگ جهان


اگر می خواهید روستاگردی کنید می​توانید در ادامه روستای برگ جهان، به روستای نیکنام ده بروید و باز در ادامه به یک سه راهی خواهید رسید که سمت راست شما را به سد لتیان و جاجرود می‌رساند و سمت چپ به روستا‌های هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان بزرگ، کلان، علائین، ایرا، جورد، سنگ دروازه، آردینه، وسگاره، مندانک و در نهایت به شهرستان رودهن.

دره سرسبز برگ جهان

ساعت 8 صبح از روستای برگ جهان به ارتفاع 2020 متر به سمت شمال روستا حرکت می کنیم، هوا فوق‌العاده خنک است و بوی گل و گیاه و نم رودخانه به مشام می رسد و محیط پیرامونمان پر از باغ‌های گیلاس و آلبالوست.

تنفس هوای پاک و دیدن آسمان آبی غنیمتی است که شما می توانید طی مدت یک ساعت و در فاصله حدود 50 کیلومتری هر کجای اطراف تهران به آن برسید. بد نیست بدانید که در زمان‌های قدیم روستای برگ جهان از چهار محله سردره، پادره، رودبار و شاهان تشکیل شده بوده ولی امروزه هویت پیشین خود را از دست داده است. طبق اطلاعات کتاب گردشگری روستای ایران و پرس​وجو از اهالی متوجه شدم در فاصله 3 کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری نیز بقایای قلعه‌ای به جا مانده است که به قلعه دختر یا قلعه بند معروف است.


 

همچنین در ارتفاعات شمال غربی این روستا غاری وجود دارد که به زندانخانه لار معروف است. ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است. امیدوارم که در آینده و در یک فرصت مناسب بتوانم از غار و قلعه بازدید به عمل بیاورم. با راهنمایی یکی از روستاییان مسیر خوبی را انتخاب می کنیم که از بالای روستا و به دره‌ای که در شمال روستا ختم می شود هدایت می شویم.

بعد از مدتی کوتاه به کنار نهر آبی می رسیم که چشم اندازی جذاب به همراه دورنمایی از ارتفاعات قلل سرسیاه غار‌ها را به نمایش می​گذارد، گستره باغ‌‌ها سرسبز و مزارع پیرامون و حواشی رودخانه برگ جهان همگی باعث شده تا روستای کوهستانی برگ جهان یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌‌ترین روستا‌های استان تهران به شمار بیاید.


گاهی اوقات نمی خواهی به مقصد برسی چرا که خود مسیر آنقدر زیبا و دلفریب است که انگار به مقصد رسیده‌ای، با این وجود به سمت آبشار برگ جهان ادامه مسیر می​دهیم. بعد از 45 دقیقه به یک دو راهی یا بهتر بگویم به دو دره خواهیم رسید که آب از هر دو آنها جاریست و ما دره سمت راست را ادامه می​دهیم که رودخانه‌ای خروشان در آن جریان دارد. از اینجا به بعد بایستی چندین بار از عرض رودخانه عبور کنیم ولی بهترین مسیر، در سمت راست رودخانه است فقط باید کمی دقت کنیم و مسیر پاکوب را پیدا کنیم.

در مجموع بعد از یک ساعت و30 دقیقه به آبشار سه طبقه و زیبای برگ جهان می رسیم. هیچوقت فکر نمی کردم چنین آبشار خروشان و کم نظیری در این دره وجود داشته باشد.

صبحانه را در کنار آبشار و با نسیم خنک و دلپذیر صبحگاهی و صدای ضربات شلاق گونه آب به تخته سنگ‌های پائین آبشار میل می​کنیم و پس یک ساعت استراحت حدود ساعت 10:30 به سمت روستا بازمی گردیم.

زندانخانه لار

غار خمیره یا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال‌غربی روستای برگ جهان واقع شده است. غار ابعادی در حدود 2 متر در 2 متر دارد و طول آن نیز حدود 30 متر برآورد شده است. دهانه غار کوچک است و چند راه فرعی از درون آن منشعب می‌شود. نقل است که در گذشته از فضای غار به عنوان زندان استفاده شده است.

 همچنین در فاصله ۳ کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع ۲۷۲۰ متری بقایای قلعه‌ای به جا مانده‌است که آن را قلعه دختر یا قلعه بند می‌نامند. این قلعه طی دهه‌‌های اخیر تخریب شده و مصالح آن در سایر بنا‌های روستا مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

راه‌های دسترسی

برای رفتن به برگ جهان از دو راه می‌توان استفاده کرد: یکی مسیر تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ جهان است. مسیر دیگر از تهران، جاجرود، سد لتیان، نیکنامده و برگ جهان می‌گذرد. هردو این مسیر‌ها آسفالته است. فاصله تهران تا برگ جهان 40کیلومتر است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409